Leaked e-mail: Did Bosasa donate R100k to journo fund?

News

Leaked e-mail: Did Bosasa donate R100k to journo fund?

Secret correspondence suggests Bosasa thought it would be 'best return on investment ever'

Journalist


Bosasa appears to have donated R100,000 towards a crowdfunding campaign to assist the SABC 8 journalists in 2016, after an e-mail emerged in which a senior official instructs other officials to make the payment.
Times Select has seen a leaked e-mail in which the donation is described as “the best return on investment ever”. Two sources close to Bosasa have confirmed that the company paid the money but Times Select had not been able to independently verify whether it had been paid.
The SA National Editors Forum (Sanef) has denied the contents of the e-mail, saying: “Neither Sanef nor its executive ever approached Bosasa for donations.” (read its full statement below).
The sources claimed that the generous contribution was made after then chief operating officer Angelo Agrizzi put “everyone under pressure” to make a “strategic” donation to the cause.
“Trust me this is probably going to be the best ROI (return on investment) we’ve ever had with donations,” he wrote in the e-mail, which is dated July 22 2016, to fellow employees.
It is believed the donation was made a few days later.
One of the SABC 8 Journalists, Foeta Kriege, told Times Select he was not aware the money could have been donated from Bosasa.
“I was not aware of that and the only person you should ask is Adriaan Basson on this. Basson created the crowdfunding. I honestly got no idea where the money was from.”
When approached for comment, Basson referred Times Select to Sanef.
The SABC 8 comprised of journalists Vuyo Mvoko, Thandeka Gqubule, Suna Venter, Krivani Pillay, Lukhanyo Calata, Foeta Krige, Jacques Steenkamp and Busisiwe Ntuli, who at the time had been suspended by the state broadcaster with no pay for speaking out against censorship of protest footage (read their full statement below).
It is not clear how much the campaign raised, but the money was shared among the eight journalists.
The campaign was launched by News24 editor Adriaan Basson, who was quoted at the time as saying: “It’s been incredibly humbling to see so many people putting their money where their mouths are for our colleagues ... in less than 12 hours we have raised more than R240,000 for these eight brave journalists and friends.”
A senior source at Bosasa, now named African Global, said: “R100,000 had to be paid to assist the journalists. It was a good cause but the pressure was unbearable as I had to return from sick leave to monitor and assist in releasing the money. The money was eventually paid to the cause,” said the employee, who did not want to be named because he had not been authorised to speak to the media.
Another source, formerly with Bosasa, said the money had been paid “under duress”. “We had given money to people as other companies will do, but this payment towards journalists was questionable. But we were under pressure to pay. At times it was said it was good for the image of the company.
“The money was not only paid to politicians but to journalists who are today reporting about Bosasa – they got something.”
In September 2018, axed SABC COO Hlaudi Motsoeneng admitted to the Sunday Times that R1.2m of his legal bill incurred over the wrongful dismissal of the eight SABC employees, had been paid by Bosasa. He would not say who had asked chief executive Gavin Watson to come to his aid.
In Agrizzi’s e-mail – which was addressed to then chief accountant Carlos Bonifacio, finance employee Jacques van Zyl and former chief financial officer Andries van Tonder – he writes: “Strategically Andries VT has come up with a brilliant idea to sponsor the journalist fund that was started to assist the SABC journalists who were fired – Bosasa will contribute an amount of R100,000. I am not sure what the account details are, I will forward them to you once I’ve found it – please once its processed for immediate payment send me a copy thereof.
“If you are able to get the account details before me – please proceed with the donation of R100,000. I know we are under pressure – trust me this is probably going to be the best ROI [return on investment] we’ve ever had with donations.”
When asked if the company donated any money to the SABC 8’s cause, Papa Leshabane, director of African Global (formerly Bosasa), said they were not ready to comment.
“We are not going to comment right now about this," he told Times Select.
Agrizzi was not reachable for comment.

This article is reserved for Times Select subscribers.
A subscription gives you full digital access to all Times Select content.

Times Select

Already subscribed? Simply sign in below.

Questions or problems?
Email helpdesk@timeslive.co.za or call 0860 52 52 00.

Next Article